با آشکار شدن طرح امریکایی پیرامون معامله صلح در خاورمیانه (معامله قرن) ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عربی و فلسطینی ها وعده دریافت کمک های مالی به مقدار ۵۰ میلیارد دلار داد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در ان جلسه گفت : چه کسی می تواند این کمک های میلیاردی را رد کند ؟ در این گزارش حقیقت این مبالغ و چگونگی توزیع آن بین کشورهایی مانند مصر ، اردن و لبنان ، بیان می شود

مقدمه

این مقاله در روزنامه آنلاین " المنار " فلسطینی در تاریخ ۱/۲/۲۰۲۰م منتشر شده که در اول ان تصویری از دست دادن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا دیده می شود که گویی القا کننده این مطلب است که با پذیرش عربستان بقیه کشورهای عربی نیز طرح آمریکایی را که پیرامون اجرای " معامله قرن " تهیه و اشکار شده است ، خواهند پذیرفت .

با آشکار شدن طرح امریکایی پیرامون معامله صلح در خاورمیانه (معامله قرن) ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عربی و فلسطینی ها وعده دریافت کمک های مالی به مقدار ۵۰ میلیارد دلار داد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در ان جلسه گفت : چه کسی می تواند این کمک های میلیاردی را رد کند ؟

در این گزارش حقیقت این مبالغ و چگونگی توزیع آن بین کشورهایی مانند مصر ، اردن و لبنان ، بیان می شود .

رژیم صهیونیستی در هرخانه

آمریکاییها بارها پیرامون کمک مالی ۵۰ میلیارد دلاری صحبت کردند اما از کل این مبلغ ، ۲۷ میلیارد برای فلسطینیان درنظر گرفته شده و بقیه آن به مصر ، اردن و لبنان داده خواهد شد . البته همه این مبلغ به عنوان کمک بلاعوض نیز نخواهد بود ، بلکه این کشورها باید نیمی از ان را ( ۲۵ میلیارد دلار ) از آمریکا به عنوان قرض درخواست و دریافت کنند و بقیه ان به صورت کمک بلاعوض به انها پرداخت خواهد شد .

پیشنهاد آمریکایی در این راستا عمل می کند که همه جوانب اقتصادی کشورهای عربی ( خاورمیانه و کشورهای خلیج فارس ) با اقتصار رژیم صهیونیستی در هم آمیخته شود ، به گونه ای که در زمینه های ارتباطات و حمل و نقل ، تولید ، انرژی و گردشگری به یکپارچگی کامل برسند .

در رابطه با ارتباطات و حمل و نقل ، از طریق شبکه ریلی راه اهن ، رژیم صهیونیستی با اردن به هم وصل می شوند و این شبکه ریلی در اینده ( بنابر پیشنهاد موجود ) به همه کشورهای خلیج (فارس) و شاید این شبکه به لبنان نیز وصل شود . اما در رابطه با انرژی ، رژِیم صهیونیستی آب و گاز به اردن و فقط گاز به مصر می فروشد و مصر نیز این گاز را به کشورهای دیگر از جمله دولت خیالی فلسطین !! می فروشد . این طرح تلاش می کند تا حضور رژیم صهیونیستی را در هرخانه عربی تحقق ببخشد به طوریکه محصولات کشاورزی صهیونیستی در سفره عربها و آب ان در لیوان آنها و گاز ان پایتخت کشورهای عربی مانند مصر و اردن را روشنایی می بخشد .

مصر بازوی انرژی صهیونیستی

این مبلغ کمک های مالی یادشده در طرح آمریکایی  در مراحل مختلف هزینه می شود :

 مرحله اول : ۱۶۷ میلیون دلار

در این طرح برای پشتیبانی از پروژه های کوچک و متوسط در مصر ، مبلغ ۱۲۵ میلیون دلار تخصیص داده شده است . اما بخش انرژی ، مهمترین بخشی است که مصر در مرحله اول باید انجام دهد و مبلغ ۴۵ میلیون دلار به صورت قرض به مصر داده می شود ، تا لوله های گاز رسانی مصر به منطقه غزه را بازسازی کند ، سپس در دو مرحله این لوله های گاز رسانی توسعه داده می شود ، البته به شرطی که مصر و فلسطینیان بر قیمت خرید و فروش گاز توافق کنند و این گاز مصری نخواهد بود بلکه گاز صهیونیستی که مصر فروخته می شود ، خواهد بود تا مصر آن را به مشتری های دیگر بفروشد . این مرحله در چارچوب معامله بزرگ فروش گاز صهیونیستی به مصر و شبیه ان به اردن ، و مدت اجرای آن ۱۵ سال و مبلغ ان ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود .

مرحله دوم : ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار

مهمترین پروژه مرحله دوم تبدیل کشور مصر به مرکز مهم گاز فروشی در شرق دریای مدیترانه و کشورهای عربی خواهد بود ، تا بتواند گازی را که از رژیم صهیونیستی خریداری می کند به کشورهای دیگر و برای مصرف داخلی بهره برداری کند . ارزش این پروژه به یک میلیارد و نیم دلار می رسد . و نیم میلیارد دلار نیز برای توسعه و آماده سازی منطقه تجاری در نزدیکی کانال سوئز اختصاص داده شده است .

اما در مرحله دوم برای منطقه سیناء یک میلیارد و نیم دلار تخصیص داده شده که شامل توسع پروژه های تولید انرژی در آن ، توسعه زیرساخت های لازم برای پروژه های آبی و ساخت زیرساخت های لازم برای حمل و نقل و راه های مواصلاتی تا پروژه های مختلف این منطقه را به همدیگر ارتباط دهد .

مرحله سوم : ۳میلیارد و نیم دلار

در این مرحله باز هم نیم میلیارد دلار برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه سیناء ( سواحل آن در دریای سرخ ) ، اما بزرگترین سهم این کمک های مالی که مبلغ ان به ۵ میلیارد دلار می رسد به کشور مصر پرداخت می شود تا بتواند زیرساخت های داخلی خود را بسازد و اجزاری مختلف این کشور را بیشتر به همدیگر مرتبط سازد . نیمی از این مبلغ به صورت قرض و نیمی دیگر به صورت سرمایه گزاری بخش خصوصی در اختیار مصر قرار می گیرد . مجموع پروژه های مرتبط به مصر به ۹ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار می رسد که یک نهم آن به صورت کمک بلاعوض و ۴ میلیارد و نیم به صورت قرض و بقیه آن به صورت سرمایه گزاری خواهد بود .

اردن : اعتماد شبه کامل بر رژیم صهیونیستی

 پروژه های پیشنهادی که قرار است در اردن اجرا شود فراوان است . مانند پروژه های چهارگانه که به " توانمندی اقتصادی " نامیده می شود که عبارتند از : پشتیبانی از پروژه تولید انرژی خورشیدی با مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار ، اختصاص ۱۲۵ میلیون دلار برای پشتیبانی از پروژه های کوچک و متوسط ،  اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای تاسیس شبکه ارتباطات فیبر نوری در شهرهای مختلف مانند إربد ، المفرق ، جرش ، عجلون و شهرهای دیگر اردن تا این شبکه اتصالات مراکز دولتی اردن ، همچنین مدارس و بیمارستان ها را به همدیگر ارتباط دهد ، و پروژه دیگری به مبلغ ۷۰ میلیون دلار برای ساخت مرکز داده پردازی ملی تا تمام مراکز دولتی را از طریق یک مرکز الکترونیکی به همدیگر ارتباط دهند . اجرای این پروژه به دو تا چهارسال نیاز دارد و ضمن مرحله اول طرح کلی صورت می گیرد .

در مرحله اول پروژه دیگری نیز در اردن اجرای می شود که به " تجارت منطقه ای " ارتباط دارد  که در این رابطه ، مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار برای پشتیبانی از ساخت راه های مواصلاتی جدید در اردن ( پروزه ارتباط دادن دو شهر بزرگ اردن یعنی امان پایتخت با شهر الزرقاء با اتوبوس های سریع السیر ) اختصاص داده شده است ، که این پروژه از هم اکنون با نظارت دولت اردن آغاز شده است .

پروژه دیگر با ۱۴۵ میلیون دلار تحت عنوان " خدمات مرزی مشترک بین اردن و رژیم صهیونیستی " اختصاص داده شده است که شامل ساخت کانل دریای سیاه می باشد و این کانال آبی دریای سیاه را به دریای سرخ متصل می کند که به صورت کامل در مرزهای اردنی واقع می شود ، و دولت اردن با حمایت مالی اردنی ، صهیونیستی و بین المللی آن را اجرا می کند .

در این پروژه مراکز آب شیرین کن در کنار دریای سرخ ساخته می شود تا جنوب اردن و رژیم صهیونیستی از آن آب نوشیدنی استفاده کنند . همچنین از این کانال برای انتقال آب از رژیم صهیونیستی برای بهره برداری از ان در شمال اردن ، استفاده می شود . علاوه بر آن آبگیری دریای سیاه از دریای قرمز تا کاملا خشک نشود ، زیرا که اکنون سالانه بین یک تا یک و نیم متر از آب دریای سیاه کاسته می شود .

مرحله دوم : یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار

اجرای پروژه های مرحله دوم نیاز به پنج یا شش سال دارد ، که این پروژه ها عبارتند از : اختصاص مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار برای پیگیری و تکمیل پروژه کانال دریای سیاه در مرحله دوم ، همچنین مبلغ ۵۴۵ میلیون دلار به عنوان کمک های خارجی (نه قرض) به ساخت کانال تا رتبه کشور اردن از نظر اقتصادی در منطقه بالا رود و برای ساخت فرودگاه جدیدی در منطقه " الشونه الجنوبیه " که در کنار کرانه باختری فلسطین قرار دارد و اردن مجسمه سرباز گمنام را برای یاداوری جنگ الکرامه با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۸م در این منطقه ساخته است .

شاید این فرودگاه در اینده برای استفاده شهروندان فلسطینی استفاده شود ، که ممکن است به انها (فلسطینی ها) اجازه ساخت فرودگاه داده نشود ، همچنین برای بهسازی فرودگاه ملک حسین در منطقه " العقبه " جنوب اردن ، و بهسازی فرودگاه مارکا در امان ، که مجموعا هزینه این پروژه ها ۶۵۰ میلیون دلار می باشد . همچنین برای پیگیری توسعه اقتصادی در اردن ، بندری خشک در منطقه صنعتی در استان جنوب اردن با هزینه ۵۰ میلیون دلار ساخته شود .

پروژه مهم دیگری نیز در زمینه امنیت سایبری وجود دارد که رژیم صهیونیستی با توجه به توانا یی هایی که در این زمینه دارد ، زیر ساخت های لازم برای ساخت زیربناهای لازم برای این امنیت سایبری در اردن برای حمایت از بخش خصوصی و دولتی ، اقدام کند که نیم میلیار دلار به این پروژه اختصاص داده شده است . این پروژه برای تصویب قانون امنیت سایبری در اردن و تشکیل شورای ملی امنیت سایبری در کشور اجرا می گردد . و یکی از نمایندگان مجلس اردن گفته بود که اردن کمک هایی برای تصویب این قانون در چارچوب پروژه " معامله قرن " دریافت کرده است .

مرحله سوم : ۴ میلیارو ۷۷۵ میلیون دلار

مرحله سوم ، آخرین مرحله در در اجرای پروژه های اقتصادی می باشد ، و مدت اجرای این مرحله ده سال خواهد بود . پروژه بزرگ این مرحله ، ساخت راه اهن بین شهر امان و منطقه " العقبه" که مناطق پرجمعیت این کشور را به همدیگر مرتبط می کند ، می باشد. و شاید در اینده خط راه آهنی از اردن تا کشورهای خلیج فارس نیز کشیده شود . و هزینه این پروژه به یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون دلار می رسد . و شاید این پروژه بی ارتباط با گفته پادشاه اردن نباشد که گفته است که در سال ۲۰۲۰م هرهفته به جنوب اردن خواهد رفت وتا مشکلات منطقه جنوب حل شود .

پروژه دوم که هزینه ان یک و نیم میلیارد دلار می باشد و در رابطه با بهسازی زیرساخت های چهار راه مواصلاتی خارجی در اردن می باشد . از دو راه از ان چهار راه ، در آینده برای بهبود تجارت منطقه ای کرانه باختری و غزه استفاده خواهد شد . و پروژه سوم با هزینه ای برابر با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه صنعت گردشگری در شهر " العقبه " و توسعه طرح رفاهی کنار ساحل العقبه و ساخت هتلها و تفریحگاه های گردشگری پیش بینی شده است . و آخرین پروژه ایجاد خطوط لوله برای انتقال سوخت بین اردن و کرانه باختری که هزینه آن ۵۰ میلیون دلار می باشد .

مجموع ارزش پروژه هایی که برای اردن در نظر گرفته شده است ۷میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار می باشد که فقط یک میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار به عنوان کمک بلا عوض و ۲ میلیارد و ۳۶۵میلیون به صورت قرض ، و باقیمانده سرمایه گزاری بخش خصوصی است .

در امان بودن منافع صهیونیستی

نص توافقنامه می گوید که اردن به فلسطینیان اجازه می دهند تا از بخشی از بندر عقبه برای رسیدن به دریای سرخ ، از سمت جنوب ، ستفاده کنند . همچنین کشور اردن می تواند این کار را نکند و اگر این کار را کرد می تواند تمام امور امنیتی و حاکمیتی را به حرف مقابل تحمیل کند ، و پیشنهاد آمریکایی توضیح نمی دهد که این اجازه تردد به صورت مجانی صورت می گیرد یا خیر . و پیشنهاد آمریکایی توافقنامه های بین اردن و صهیونیستها را به رسمیت می شناسد و بر حفظ شرایط موجود در رابطه با تقسیم منابع انرژی طبیعی در دریای سیاه بین دو کشور ، تاکید می کند .

بنابر پروژه های پیشنهادی در طرح آمریکایی ، و بنابر توافقنامه اخیر گاز بین اردن و صهیونیستها که بر اساس ان فروش گاز به اردن از آغاز سال جدید میلادی شروع شده است ، کشور اردن به صورت سبه کامل از نظر برآوردن نیازهای انرژی خود ، به صهیونیستها وابسته خواهد بود زیرا که صهیونیستها مقادیر زیادی از آب مورد نیاز اردن را نیز به این کشور خواهد داد ، و اردن نیز متعهد می شود به مدت ۱۵ سال گاز و به قیمت ۱۰ میلیارد دلار از صهیونیستها خریداری کند .

لبنان : ۶ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار

مانند بقیه کشورهای ، برای لبنان نیز مبلغ ۱۲۵ میلیون دلار برایزپشتیبانی از پروژه های کوچک و متوسط تخصیص داده شده است ، همچنین تخصیص  ۲۰۰ میلیون دلار برای آماده سازی زمینه در لبنان برای رسیدن  به قدرت اقتصادی منطقه ای ، و در همین چارچوب تخصیص ۳ میلیارد دلار برای بهسازس راه های سریع ( اتوبان ها) و جاده های اصلی خارج از شهر در لبنان ، و برای ساخت راه اهن یک میلیارد دلار و برای توسعه فرودگاه بیروت و فرودگاه های دیگر و برای توسعه بندر طرابلس و بیروت و نوسازی گذرگاه های مرزی لبنانی نیز یک میلیارد تخصیص داده شده است .

مجموع این مبالغ ۶ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار می شود که ۴۵۰ میلیون دلار ان به صورت کمک بلا عوض و بیشتر بقیه ان به صورت قرض در نظر گرفته می شود .

 (به نقل از ساسه پست)

http://www.i۲arabic.com/newspapers/palestinian-newspapers/manar ۱/۲/۲۰۲۰م

کد خبر 7788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =